به گزارش سرویس سیاسی صراط نیوز نمایش چهره ای فراجناحی و مصلحت اندیشانه از خود، شگردی است که برای نخستین بار در اوایل دهه 80، مرحوم هاشمی رفسنجانی در پشت آن سنگر گرفت و به زعم خود مفتخر بود که مدال مبارزه با رادیکال های اصلاح طلب و تندروهای اصولگرا را بر گردن آویخته است.
پس از آنکه اصلاح طلبان به رفسنجانی لقب «عالیجناب سرخ پوش» دادند و اصولگرایان او را مسبب انحراف «الیگارشی زرسالار» در انقلاب دانستند، اکنون محمدباقر قالی باف با دو دهه تاخیر، به این صرافت افتاده است که با فرو رفتن در نقش مرحوم هاشمی و نشان دادن چهره ای مظلوم در برابر هجمه های افراطیون هر دو جناح، حقانیت سیاسی خود را به مردمی که بارها و در ادوار گوناگون انتخابات به او پشت کرده اند، اثبات نماید.
در تازه ترین قسمت از سریال یک بام و دو هوای نفر چهارم پایتخت در انتخابات مجلس دوازدهم، رصد مواضع نامبرده طی روزهای اخیر درخصوص قانون عفاف و حجاب، آنچنان مذبذبانه و متناقض است که هیچکس با مرور آنها درنخواهد یافت که بالاخره قالی باف موافق این قانون هست یا مخالف آن؟!
به عنوان مثال، اخیراً امیرحسین بانکی پور (نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم) طی مصاحبه ای صراحتاً از نقش قالی باف در تعیین جرایم مندرج در این قانون سخن گفته و اظهار داشته است: «جریمه ها در قانون حجاب با نظر قالی باف و مشورت قوه قضاییه تعیین شد. مبلغ جرایم براساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده بود؛ البته با نظر ریاست مجلس مبالغ برای استمزاج به قوه قضائیه ارسال شد تا در اجرا مشکلات به حداقل برسد و مبالغ نهایی جریمه ها با هماهنگی دو قوه تعیین شد.»
بلافاصله پس از این اظهارنظر، جلیل محبی، روحانی نزدیک به قالی باف، به این گفته بانکی پور واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قطعاً خبری که به نقل از آقای بانکی پور درباره قالی باف منتشر شده، اشتباه و غلط است. چطور ممکن است قالی باف با اصل جریمه مخالف باشد و بارها بهعنوان رئیس پلیس سابق تکرار کرده باشد جریمه پلیس مصلحت نیست اما درباره رقم آن با کمیسیون قضایی همراه شده باشد؟ قالی باف معتقد است به عنوان رییس مجلس نباید ایرادات زمان تصویب را اکنون بازگو کند.»
خواستن توامان «خدا» و «خرما» از سوی قالی باف کاملاً در جریان قانون عفاف و حجاب مشهود است؛ چراکه نامبرده از طرفی برای بدست آوردن دل اقشار متدین و مذهبی، با تاکید بر ابلاغ قانون مذکور در 23 آذرماه 1403، از جنبه جایگاه حقوقی ریاست مجلس خود را موافق آن نشان می دهد و از طرف دیگر، با استفاده از چهره های رسانه ای نزدیک به خود سعی دارد تا برای نشکستن دل شل حجابان، این گزاره را در جامعه القا کند که شخصیت حقیقی قالی باف در جایگاه نماینده مردم تهران، مخالف و منتقد این قانون بوده است!