6 مرداد 1403
Search
Close this search box.
جدیدترین اخبار

شیشه اتومبیل و اهمیت آن:

بعد از شرکت در نظرسنجی نتیجه نمایش داده خواهد شد.

مالک هستید یا مستاجر؟

شیشه اتومبیل و اهمیت آن:


پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شیشه اتومبیل تفاوت زیادی با شیشه های ساختمانی و معمولی دارد و با آزمایشات و فن آوری های جامع و خاص تولید می شوند تا هنگام بروز حوادث جاده ای و در شرایط بد آب و هوایی بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند تا آسیبی به سرنشینان خودرو نرسد. امروزه ، در حالت کلی از دو نوع شیشه در خودروها استفاده می شود، شیشه لمینت یا طلقی و شیشه سکوریت یا نشکن . از آنجایی که مهمترین شیشه در خودرو ، شیشه جلو آن است، از شیشه لمینت برای شیشه جلو اتومبیل استفاده می شود که استحکام بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر شیشه دارد. در ادامه مطلب در مورد این دو نوع شیشه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شیشه ماشین یکی از قطعات حساس و مهم در آن محسوب می شود که در کنار امنیت ، به زیبایی ظاهر ی خودرو نیز کمک می کند . شیشه خودرو ، به عنوان یک عایق بین کابین داخل خودرو و فضای اطراف خودرو بکار می رود و سرنشینان را در برابر باد ، باران ، طوفان ، تگرگ و برف و برخورد اجسام سخت در هنگام رانندگی محافظت می کند و همچنین عایق صوتی و اشعه مضر نور خورشید نیز می باشد. شیشه خودرو یک درصد قیمت خودرو را شامل می شود.

فوری /تعطیلی شنبه و یکشنبه در تهران

تاریخچه شیشه خودرو

شیشه برای اولین بار ، حدود هفت هزار سال پیش در مصر تولید شد. امروزه شیشه از انواع مواد و با ساختار ظاهری بسیار متنوع و مختلفی تولید و عرضه می شود و کاربرد بسیار مهمی در صنعت خودروسازی دارد. در خودروهای اولیه ، اتومبیل دارای شیشه جلو به شکل امروز نبود و سرنشینان خودرو برای محافظت چشم در برابر باد و برخورد اجسام معلق در فضای بیرون خودرو ، از عینک استفاده می کردند لذا اکثرا برای استفاده در هوای مساعد قابل استفاده بودند.

برای اولین بار در سال 1905 شیشه جلو خودرو اختراع شد که برای محافظت سرنشینان خودرو بسیار کاربردی بود مخصوصا که سرعت و قدرت ماشین روز به روز بیشتر می شد. البته شیشه های مورد استفاده معمولی بودند و بر اثر ضربه خرد می شدند و قطعا باعث آسیب جدی به سرنشینان می شدند. بعد از آن از شیشه سکوریت استفاده شد که مقاومت بسیار بالاتری در برابر ضربه دارند ولی این نوع شیشه نیز برای جلو خودرو مناسب نبود. بعد از مدتها بالاخره متخصصین به نوع دیگری از شیشه چند لایه رسیدند که شیشه لمینت نامگذاری شد که تا امروز نیز از این نوع شیشه برای جلو خودرو استفاده می شود. شیشه چند لایه یا همان شیشه لمینت ، اکنون ایمن ترین نوع شیشه های جلوی خودرو به حساب می آیند.

واردات کالاهای راهبردی از طریق بنادر مازندران آغاز شد

شیشه خودرو در گروه شیشه های تخت قرار می گیرد و در حال حاضر بیش از 80 شرکت در سراسر جهان تولید شیشه های خودرو را انجام می دهند. تعداد شیشه های مورد استفاده در هر خودرو بسته به طراحی آن خودرو ، از لحاظ تعداد و نوع آن متفاوت است. شیشه جلو ، شیشه عقب ، شیشه های درب جلو و عقب ، شیشه لچکی جلو و عقب ، شیشه روستونی . در بعضی خودروها، این شیشه ها می تواند شامل سانروف نیز باشد.

انواع شیشه خودرو:

  • شیشه لمینت یا طلقی

با توجه به ایجاد ایمنی بیشتر در قسمت جلو اتومبیل، از نوعی شیشه P. V. B یا شیشه ایمنی شده با لمینت استفاده می‌شود.

شیشه لمینت ، نوعی از شیشه چند لایه محسوب می شود که دو یا چند لایه شیشه معمولی به همراه یک یا چند لایه پلیمری، پی وی بی ، طی یک فرآیند فشار و دما به هم کاملا فشرده شده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند. شیشه جلو همیشه از جنس لمینت بوده و دارای سه لایه است یعنی دو لایه شیشه به همراه یک لایه پلیمری در وسط. طلق وسط با ضخامت های مختلف استفاده می شود که کاربردی ترین آن ، 0.38 و 0.76 و 1.52 میلیمتر است.

مواد اولیه تا حالت ذوب گرم شده و روی حمام قلع مذاب خورانده می شود و طی چند فرآیند شیشه ها به وجود می آیند و به شکل های مورد نظر بریده می شوند. در ادامه مراحل لمینت کردن روی شیشه انجام می شود. در این فرآیند، دو و یا چند ورق شیشه با یک لایه داخلی از پلی وینیل بوتیرال PVB به هم پیوند می خورند. در ادامه این لایه ها در کوره های مخصوصی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند و یک واحد مستحکم و مقاوم در برابر پارگی تشکیل می دهند. لایه بین پلاستیکی بی رنگ است و به عنوان فیلتر ماورا بنفش عمل می کند. . در ادامه شیشه جلو آماده مونتاژ با قالب های پلاستیکی است تا بتوان آن را روی ماشین نصب کرد. آخرین مرحله در ساخت این شیشه ها، مرحله کنترل کیفیت است که نتیجه فرآیند ساخت را کنترل می کند تا ایمنی لازم را داشته باشد.

شیشه‌های لمینت میزان ضریب ایمنی بالایی دارد و در اثر وارد شدن نیروی خارجی یا فشار ، به دلیل وجود یکپارچگی میان اجزای شیشه لمینت ، از فرو ریختن و تکه‌ تکه شدن شیشه خودرو جلوگیری می شود.

لازم به ذکر است که در برخی خودروهای لوکس مانند : جنسیس سدان یا ولوو xc90 از این نوع شیشه برای شیشه های جانبی استفاده می شود چون ضریب ایمنی بالایی دارند

شیشه جلو اتومبیل از لحاظ سطح امکانات نیز متنوع می باشد. بعضی شیشه ها دورمشکی بالارنگی و برخی تمام رنگ هستند. برخی شیشه ها فقط پایه آینه دارند و برخی دارای امکانات متنوعی مانند: سنسور باران ، دوربین رادار و هیتر هستند. حتی برخی شیشه های لوکس دارای هدآپ نیز می باشند. بطور مثال : شیشه جلو هیوندای اکسنت یا لندکروز بالارنگی و فاقد سنسور باران یا دوربین رادار یا هیتر است ولی خودرویی مثل ولوو xc90 ، دارای سنسور باران ، دوربین رادار ، هیتر ، هدآپ و هیتر می باشد.

در قسمت عقب و جانبی اکثر اتومبیل معمولا از شیشه های سکوریت یا نشکن استفاده می شود، زیرا در هنگام ضربه و شکست شیشه، با توجه به الگوی شکست ، آسیب جدی برای افراد داخل کابین وارد نمی شود .

در حالت کلی شیشه سکوریت در حرارت 600 تا 800 درجه سانتی‌گراد بعد از شکل‌دهی و برشکاری، حرارت دیده و به سرعت طی فرایندی سرد می‌شود. این کار منجر به افزایش استحکام و مقاومت تا پنج الی ده برابر، در مقابل ضربه شدید می شود. علاوه بر این شوک وارد شده در اثر سرد شدن سریع باعث می‌شود تا در هنگام ضربه شدید ، شیشه به قطعات کوچک بدون لبه تیز و برنده تبدیل شود که همین کار باعث کاهش میزان آسیب‌دیدگی به سرنشینان می‌شود. یعنی شیشه سکوریت صفر یا صد است یا نمیشکند یا بصورت کاملا تبدیل به قطعات خیلی ریز می شود و کاملا متلاشی می شود .

ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل چیست

ترمیم شیشه اتومبیل به معنای ترمیم سنگ خوردگی و ترک آن است که از پیشرفت آن جلوگیری کند. شیشه لمینت قابلیت ترمیم را دارد.

ترمیم شیشه با تزریق مواد رزین مخصوص ، با دستگاه انجام می شود و استفاده از اشعه یو وی برای خشک کردن این مواد است . این کار نیاز به تجربه و استفاده از وسایل مخصوص و حرفه ای دارد . توجه داشته باشید که اگر ترمیم به درستی انجام نشود ، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد.



منبع: نامه نیوز

آیا این مطلب مفید بود؟

بله
خیر
از بازخورد شما متشکریم! نظر شما ثبت گردید.
اشتراک مطلب
بند انگشتینام و قیمت
اشتراک یکماهه نماوا
قیمت اصلی 119,000تومان بود.قیمت فعلی 95,200تومان است.
اشتراک سه ماهه نماوا
قیمت اصلی 349,000تومان بود.قیمت فعلی 244,300تومان است.
اشتراک سه ماهه فیلیمو
قیمت اصلی 420,000تومان بود.قیمت فعلی 294,000تومان است.
ساعت هوشمند مدل K59 – Pro (ویدئو معرفی)
قیمت اصلی 6,000,000تومان بود.قیمت فعلی 1,690,000تومان است.
شامپو نانو بدنه خودرو براق کننده و تمیز کننده تکرو 1.5 لیتر
قیمت اصلی 73,000تومان بود.قیمت فعلی 50,990تومان است.
مایع تمیز کننده شیشه خودرو تیزرو صنعت 4 لیتر
قیمت اصلی 43,600تومان بود.قیمت فعلی 30,660تومان است.
کیسه فریزر پلانگتون بسته 1000 عددی
قیمت اصلی 185,000تومان بود.قیمت فعلی 106,000تومان است.
تونر لافارر مدل مولتی اکتیو مناسب پوست های خشک و حساس حجم 170 میلی لیتر
قیمت اصلی 169,850تومان بود.قیمت فعلی 76,800تومان است.
قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرمی یوروویتال بسته 20 عددی
قیمت اصلی 65,420تومان بود.قیمت فعلی 19,460تومان است.
قرص جوشان ویتامین C 1000 میلی گرم‌ های هلث بسته 20 عددی
قیمت اصلی 65,000تومان بود.قیمت فعلی 15,870تومان است.
بند انگشتینام و قیمت