31 اردیبهشت 1403
Search
Close this search box.
Tehran 18°C
جدیدترین اخبار

سه تپه تاریخی دزفول ثبت ملی شد

بعد از شرکت در نظرسنجی نتیجه نمایش داده خواهد شد.

مالک هستید یا مستاجر؟

سه تپه تاریخی دزفول ثبت ملی شد



سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول:

حمیدرضا خادم گفت: تعداد تپه‌های تاریخی ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی با سه تپه ثبت شده اخیر، از پنج به هشت تپه افزایش یافت.

او می‌گوید: اینکه محوطه باستانی دهنو یک در سال ۱۳۴۷ با قدمت و ارزش تاریخی به رسمیت شناخته شده است، تپه تاریخی دهنو ۲ با شماره ۳۳۹۸۱، تپه تاریخی دهنو سه با شماره ۳۳۹۸۲ و محوطه باستانی خیبر با شماره ۳۳۹۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول قدمت تپه‌های تاریخی دهنو ۲و سه را مربوط به دوران ایلامیان، اشکانیان و ساسانیان دانست و بیان کرد: هر سه آثار تاریخی ثبت شده در بخش چغامیش دهستان خیبر و روستای دهنو واقع هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: تپه تاریخی دهنو سه همواره زیرسایه تپه دهنو یک شناخته می‌شد که به منظور حراست موثرتر از آن، این تپه به طور اختصاصی در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسید.

خادم تصریح کرد: محدوده اطراف این تپه‌های تاریخی متاسفانه در سال‌های گذشته مورد دست درازی و تخریب توسط کشاورزان منطقه واقع شده و از محیط بیرونی این تپه‌ها کاسته شده است که با ثبت ملی انجام شده حریم و عرصه این تپه‌ها تعیین و هرگونه تخریب آن با برخورد قانونی سخت مواجه می‌شود.

توضیحات آموزش و پرورش درباره کارت ورود جلسه امتحانات نهایی

او با بیان اینکه به دلیل تصرفات و تخریب‌های انجام شده محدوده تاریخی تپه دهنو سه به پنج هزار و ۷۷۵ مترمربع کاهش یافته است، ادامه داد: محوطه باستانی خیبر واقع در سنگر علیای بخش مرکزی در ۴۴۵ متری جنوی غربی روستای خیبر واقع است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: هرگونه تخریب و تغییر هویت آثار تاریخی حفاظت شده برابر با قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و با متخلفات بر اساس قانون برخورد می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: هر نوع تخریب محوطه‌های تاریخی به ویژه محوطه‌های حفاظت شده ثبت ملی از جمله حفاری غیرمجاز و همچنین تسطیح و کشت این محوطه‌های تاریخی تخلف است.

خادم مهمترین رسالت میراث فرهنگی را حفظ و حراست از تاریخ و تمدن ایران دانست و گفت: این محوطه‌های تاریخی دارای لایه‌های متعدد تاریخی هستند که امیدواریم روزی با تخصیص اعتبار زمینه آغاز حفاری‌های اکتشافی در این محوطه‌های تاریخی امکان بیرون آوردن این تمدن از زیر خاک فراهم شود.

وی امسال را یکی از سال‌های موفق میراث فرهنگی دزفول دانست و تصریح کرد: امسال علاوه بر ثبت این سه تپه تاریخی که پس از پیگیری‌های فراوان محقق شد، ۲ محوطه تاریخی چال کندی و دره توبیرون نیز به ثبت ملی رسید.

هشدار وزش باد خیلی شدید در تهران/ پیش‌بینی هوای تهران طی سه روز آینده

منبع: ایرنا



منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این مطلب مفید بود؟

بله
خیر
از بازخورد شما متشکریم! نظر شما ثبت گردید.
اشتراک مطلب
بند انگشتینام و قیمت
تخفیف 20 درصد اشتراک یکماهه نماوا
قیمت اصلی 119,000تومان بود.قیمت فعلی 95,200تومان است.
قیمت اصلی 349,000تومان بود.قیمت فعلی 244,300تومان است.
قیمت اصلی 420,000تومان بود.قیمت فعلی 294,000تومان است.
قیمت اصلی 6,000,000تومان بود.قیمت فعلی 1,790,000تومان است.
قیمت اصلی 73,000تومان بود.قیمت فعلی 50,990تومان است.
قیمت اصلی 43,600تومان بود.قیمت فعلی 30,660تومان است.
قیمت اصلی 185,000تومان بود.قیمت فعلی 106,000تومان است.
قیمت اصلی 169,850تومان بود.قیمت فعلی 76,800تومان است.
قیمت اصلی 65,420تومان بود.قیمت فعلی 19,460تومان است.
قیمت اصلی 65,000تومان بود.قیمت فعلی 15,870تومان است.
بند انگشتینام و قیمت