30 اردیبهشت 1403
Search
Close this search box.
جدیدترین اخبار

نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در شاهنامه‌ فردوسی

بعد از شرکت در نظرسنجی نتیجه نمایش داده خواهد شد.

مالک هستید یا مستاجر؟

نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در شاهنامه‌ فردوسی



به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده در کتاب «نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در شاهنامه فردوسی» بیان کرده که پدیده‌هایی همچون آب، زمین، باد، شب، آسمان، گیاه و پرنده دارای صورتی نمادین نیز هستند که با بررسی هرکدام از آنها به کشف رازورمزهای اسطوره‌ای و جلوه‌ها و ویژگی‌های متفاوت هریک موفق می‌شویم.

توجه به جنبه‌های رازآلود پدیده‌ها و بررسی ریشه‌های نمادین آنها از جمله باد در شاهنامه نه تنها اهمیت اسطوره را به عنوان روح و اصل حماسه بر ما روشن می‌ُسازد بلکه گوشه‌هایی از ابعاد شگفت‌انگیز و اسطوره‌ای شاهنامه را نیز نمودار می‌سازد و این اثر ملی را به عنوان سند معتبری از باورها، اعتقادات و آیین‌های ایرانی به ما معرفی می‌کند و آگاهی ما را از بن‌مایه‌های اسطوره‌ای شاهنامه و ارزش و اهمیت کار حماسه‌سرای بزرگ را در حفظ باورها و اعتقادات و احترام به فرهنگ ملی و قومی روشن می‌سازد.

برای آگاهی بیشتر از بن‌مایه‌های اسطوره‌ای شاهنامه و یافتن نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در آن ابتدا جلوه‌های نمادین باد در آیین‌ها و اسطوره‌های ایران و ملت‌های دیگر بررسی شده است.

طعنه زدن چطور می‌تواند به یک رابطه آسیب جدی وارد کند؟

سپس سعی شده این یافته‌ها با موارد گوناگون و شواهد مختلف شاهنامه تطبیق داده شود و اشارات اسطوره‌ای فردوسی در ارتباط با باد مورد بررسی قرارگیرد تا از این طریق ضمن یافتن رابطه اسرارآمیز این پدیده با جهان مینوی به اهمیت نقش باورها و اعتقادات در شکل‌گیری حماسه بیشتر پی برده شود.

قبل از بررسی جلوه‌های نمادین باد اهمیت و عملکرد ایزد باد به عنوان ایزدی شکوهمند و پرقدرت در مبارزه با دیوان و یاری‌رسان و موثر در برکت و فراوانی در آیین‌ها و اسطوره‌های ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین به نقش این ایزد در جهان پس از مرگ و در رستاخیز توجه شده است.

هرچند که این پژوهش نشان داد، نقش‌های نمادین باد در اسطوره‌ها و شاهنامه تقریباً یکسان است اما در پاره‌ای جهات با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. برای مثال باد شمال که در اسطوره‌های چین و هند صورت و کارکردی منفی دارد و در اسطوره‌های ایرانی هم بادی پلید، ناخوش و زیان‌بار است در اسطوره‌های یونان یاری‌رساننده خدایان است.

نقش بادهای جنوب نیز در اسطوره‌های ایران با بابل متفاوت است. در روایت‌های ایران باستان باد جنوب از ناحیه ایزدان می‌وزد و نسیمی معطر، خوش‌ّبو و آرامش‌دهنده است در حالی‌که این باد در اسطوره‌های بابل بادی تند و ویران‌گر است.

معرفی علمای نامدار و اسطور‌ه‌های عرصه علم و عرفان رسالت مسئولان است

انتشارات مهرتا اخیراً این کتاب را در ۲۲۴ صفحه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.



منبع: خبرگزاری کتاب ایران

آیا این مطلب مفید بود؟

بله
خیر
از بازخورد شما متشکریم! نظر شما ثبت گردید.
اشتراک مطلب
بند انگشتینام و قیمت
تخفیف 20 درصد اشتراک یکماهه نماوا
قیمت اصلی 119,000تومان بود.قیمت فعلی 95,200تومان است.
قیمت اصلی 349,000تومان بود.قیمت فعلی 244,300تومان است.
قیمت اصلی 420,000تومان بود.قیمت فعلی 294,000تومان است.
قیمت اصلی 6,000,000تومان بود.قیمت فعلی 1,790,000تومان است.
قیمت اصلی 73,000تومان بود.قیمت فعلی 50,990تومان است.
قیمت اصلی 43,600تومان بود.قیمت فعلی 30,660تومان است.
قیمت اصلی 185,000تومان بود.قیمت فعلی 106,000تومان است.
قیمت اصلی 169,850تومان بود.قیمت فعلی 76,800تومان است.
قیمت اصلی 65,420تومان بود.قیمت فعلی 19,460تومان است.
قیمت اصلی 65,000تومان بود.قیمت فعلی 15,870تومان است.
بند انگشتینام و قیمت